zondag 28 oktober 2012

Dylan: krakend vers


Bob Dylan heeft een nieuwe cd gemaakt ’Tempest’ genaamd. Terwijl ik dit stukje schrijf beluister ik de songs:  er staan er tien op. Ik heb mijn mp3-speler op random-afspelen gezet en hoor nu het tegenwoordig zo krakend verse stemgeluid van Bob in het relaxte nummer
Scarlet Town (where I was born), over een nostalgisch stadje in de  USA, waar alles pais en vree lijkt te zijn.......…………...

Het volgende nummer is in Bo  Diddley bluesstijl.: Early Romans Style (afwisselend historie en tegenwoordige tijd); behalve deze blues speelt Dylan nog een nummer  in deze stijl: Narrow Way (religieus getint). De Roling Stones, een andere favoriet van mij,  hebben ook nogal eens wat nummers in de Bo Diddley stijl opgenomen. Het zijn lekkere mee-bouncers; maar twee van dat soort nummers  op één cd is genoeg.  Het is duidelijk merkbaar dat Dylan met het allergrootste plezier dit soort nummers speelt.

Met de song Tempest heeft Bob ook bijna een record gebroken: 45 coupletten verdeeld over ruim 14 minuten over het zinken van de Titanic met daaraan gelieerd  Dylans verwijzing naar het einde der tijden?

Tin Angel: gaat over drie geliefden in een driehoeksverhouding; in dit nummer worden ze alledrie aan hun eind geholpen.

Het chronologisch eerste nummer op de CD is de Dusquesne Whistle een aubade aan een oude stoomloc en zijn traject tussen New York en Pittsburg. Enthousiast en swingend gezongen door his Bobness.

De ode aan John Lennon is  voor mij het topnummer op deze cd: Roll on John
Toevallig begint dit nummer net nu ik wat erover wil gaan schrijven. Met verfijnd gitaarspel en Bobs mooiste kraakstemmetje om John Lennon te eren. Ik heb een poging gewaagd om dat Bob Dylan nummer te vertalen.

Dokter, dokter hoe laat was het precies?
Er is weer een flesje leeg, weer wat centen uitgegeven,
Hij draaide zich om en liep rustig weg
Werd in z’n rug geschoten en zakte in elkaar

Refrein:           Laat je licht schijnen
                        Ga daar mee door
                        Je was zo helder
                        Ga door John

Van de dokken in Liverpool tot de  hoerenbuurt in Hamburg
Van onder in die kelder met de Quarryman
tot spelen voor grote massa’s; voor de goedkope plaatsen
weer een dag op weg naar het einde van je reis.

Refrein:

Zuidwaarts zeilend over de handelsroute
Gehuld in lompen als een of andere slaaf
ze bonden je vast en dwongen je te zwijgen
er was geen uitweg uit dit diepe donkere hol.

Refrein

ach, jongen ik hoor het nieuws vandaag
Ze sleepten je boot op de kant
De stad is nu donker; er is geen vreugde meer
Je hart is uit je lijf gerukt en tot op de kern gefileerd

Refrein:

Verstop je in je koffers en scheep ze in.
Je kunt het beste meteen weer vertrekken
Hoe sneller je gaat des te sneller  ben je weer terug
Je zit al weer veel te lang op dit eiland

Refrein:

Rustig aan je verlaat ons te snel
Kom nu bij mij
Je benen begeven het; je blaast bijna je laatste adem uit
Heer, U weet hoe zwaar dat kan zijn.

Refrein:

Ga door John, door regen en sneeuw,
Ga rechtsaf en ga waar de buffels dwalen
Voor dat je het weet ben je in een hinderlaag gelokt
Te laat om naar huis terug te varen

Refrein:

Tijger, helder brandende tijger,
Ik bid de heer  te waken over mijn ziel
in de nachtelijke wouden
Dek ze toe en laat hem slapen

Refrein:



Tekstueel zijn niet alle nummers door mij exact  te volgen. Boete, moord, doodslag en vergelding zijn de grote thema’s op deze cd die in ieder geval ook muzikaal het beluisteren meer dan waard is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten