zondag 14 mei 2017

NESSELANDE

Terwijl ik dit stukje schrijf speelt Feyenoord om het voetbalkampioenschap van Nederland. Het is twee minuten over half vier en ik hoor iemand in de buurt vuurwerk afsteken …. zou dat uit blijdschap zijn om een door Feyenoord gescoord doelpunt?
Ik heb geen tv aan; geen radio … niks. Wat ik wil is helemaal niks weten, tot vanavond. Tot Studio Sport. Ik wil de samenvatting zien waarin bekend wordt of Feyenoord wel of geen kampioen wordt.
Vanmiddag ben ik met mijn vriendin naar Nesselande gegaan. We zijn met de metro gegaan. Daar werd steeds omgeroepen dat er geen fietsen in de metro mochten worden meegenomen vandaag in verband met Feyenoords kampioenswedstrijd. Misschien mocht dat morgen ook wel weer niet. Dat was omdat als Feyenoord kampioen zou worden de huldiging op maandag op de Coolsingel plaats zou vinden en dan zouden er dus ook weer geen fietsen in de metro mee mogen. Ook werd in alle metrostations omgeroepen dat in de hele binnenstad geen alcohol was toegestaan en dat alle alcohol zou worden afgepakt.
Het was een uur of een dat we dat hoorden. Ik was toen  dus met mijn vriendin op weg naar Nesselande. Nesselande is een chique woonwijk met een strand en een heuse boulevard. Het was helaas geen weer om over de boulevard te gaan lopen flaneren. Veel wind, tamelijk lage temperaturen en af en toe een dreigend buitje. We zijn op een terrasje gaan zitten aan die boulevard. Ik heb een tonic gedronken, dat drink ik meestal op een terrasje, ook wel eens een biertje maar dan moet het wat later op de dag zijn. Mijn vriendin nam eerst een koffie en toen ook nog een tonic. Het was wel een duur terrasje: 8 euro 30 voor 2 tonic en een cappuccino vind ik nogal aan de dure kant. Vòòr mij moest iemand, die daar was met zijn vrouw en twee kinderen, bijna zeventig euro betalen voor vier drankjes en vier hamburgers.
Vanaf het terras zagen we een hoge installatie staan die waterskiërs hielp snel door het water te  skiën. Er waren niet veel waterskiërs actief. Het was ook niet zulk waterskiweer.  De bedoeling was dat de waterskiërs zich hechtte aan een katrol en  een kabel. Vervolgens moest er over schansen gesprongen worden en twee scherpe bochten gemaakt worden….en dan kon er weer een nieuw rondje gemaakt worden.
Mijn vriendin vertelde dat het strandje hier in korte tijd een slechte naam had gekregen door vandalistische jeugd. Maar daar is tegen opgetreden door de overheid. Nu is het weer een net strand hoewel er nog steeds mensen rondlopen die niet weten hoe het hoort ….er komen  nog steeds mensen hun hondje op dit strandje uitlaten, met alle gevolgen van dien …..
Het is nu 16.00 uur. Nog een kwartiertje en we weten wie de nieuwe voetbalkampioen van Nederland is. Feyenoord of Ajax. Als inwoner van Rotterdam hoop ik natuurlijk van harte dat Feyenoord kampioen wordt.
Ook hoop ik, als Sparta-fan, dat Sparta wint en zich veilig speelt voor degradatie of nacompetitie. Maar het zal wel nacompetitie worden voor Sparta; het zal dan nog moeilijk genoeg worden voor ze want Sparta is geen ploeg met een vechtersmentaliteit en die heb je nodig in de nacompetitie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten