dinsdag 31 oktober 2017

OLGA

Heel erg oud ben ik nog niet (67) maar ik heb inmiddels wel zo veel lichamelijk ongemak dat ik regelmatig met artsen en apothekers te maken heb. Vandaag moest ik weer eens naar de apotheek om mijn medicijnen ‘Macrogol en Electrolyten’ op te halen. Dat klinkt heel wat maar ik noem dat medicijn heel simpel ‘mijn  poepzakjes’, want meer is het niet. Ik heb nogal gauw last van ‘de stop’ en die poeppoedertjes (ik krijg er 60 tegelijk van de apotheek; ik  moet er één per dag innemen), die poepzakjes dus, helpen  mij de laatste twee jaar met een mooie regelmaat te poepen.
In de walgelijke buurt waar ik woon, Alexanderpolder, zijn eigenlijk maar twee redelijk leuke dingen die je kan doen: ten eerste:  winkelen en ten tweede: met de metro naar het centrum van Rotterdam gaan. Helaas is winkelen hier een stuk minder leuk geworden omdat de Jumbo er tot 6 december a.s.  wegens verbouwing niet zal zijn. Maar weggaan uit deze wijk met de metro (vanaf station Prinsenlaan)is genieten. Twee vrije stoeltjes probeer ik meestal te pakken te krijgen en dan ga ik bij het raam zitten. Ik rij altijd achteruit zodat ik Alexanderpolder langzaam uit mijn beeld zie verdwijnen ……  en heel langzaam wordt het dan weer rustig bij mij van binnen ….. kan ik weer lekker relaxt adem halen. Ook als er per ongeluk iemand naast me komt zitten verandert daar niets aan.. Ik blijf gewoon stak naar buiten kijken ook als er bijvoorbeeld iemand met dikke benen naast me komt zitten vind ik dat niet erg……ik schuif dan gewoon op naar het raam zodat ik geen last meer heb van die benen. Pas als de metro ondergronds gaat bij Kralingse Veer ben ik helemaal opgelucht: ik heb dat kneuterige Alexanderpolder verlaten, ik kom nu in de wereld, die er toe doet. Vandaag ga ik naar de bibliotheek en de markt.
In de bibliotheek geef ik, van twaalf tot twee, in het kader van Samenspraak, Nederlandse les aan de 29 jarige Russin Olga Sabrikola. Ze woont nu al bijna zes jaar in Nederland en begint onze taal al aardig onder de knie te krijgen. Ik ben nu drie jaar met haar bezig. Elke dinsdag twee uurtjes, gewoon met elkaar praten, in het Nederland over koetjes en kalfjes. Nou, als ik vergelijk hoe dat drie jaar geleden ging, dan mag ik wel stellen dat er grote vooruitgang is geboekt. Ze vertelde me dat haar baas, een Rus, die al veertien jaar in Nederland woont, haar complimenteerde met de vorderingen die ze maakte met haar Nederlands …..hij  had haar daarvoor als beloning een kleine opslag gegeven ……100 euro per maand …..alleen moest zij hem er wel een kusje op zijn mond voor geven en dat heeft ze toen maar gedaan …. (had ze nooit moeten doen) hij had haar bij gelegenheid ook bij haar borsten gepakt; dat was  natuurlijk niet afgesproken … (ze had hem hard in zijn ballen moeten knijpen).  Olga had er niks van gezegd……..  anders zou die 100 euro misschien nog in gevaar zijn gekomen……..maar ……  die 100 euro opslag heeft hij haar trouwens wel gewoon gegeven.
Op de markt, waar het vanwege de novemberkou waarschijnlijk niet zo druk was heb ik alleen maar een portie kibbeling gekocht met knoflookkruiden.  De kibbeling was de eerste minuten nog niet te eten want die was loei- en loeiheet.

Toen ik de kibbeling ophad ging ik weer de bieb in en bleef daar zo lang mogelijk zitten lezen. Zin om terug te gaan naar Alexanderpolder had ik nog lang niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten