donderdag 16 november 2017

KONIJNEN

Het is een beetje druilerig vandaag. Pet-weer deze augustus maand. Nu eens is het een halve dag regen, dan weer een halve dag zwaar bewolkt. Altijd regenkleding mee.
Vandaag moest ik een klein eindje fietsen van huis naar de Erasmus Universiteit ... niet omdat ik daar studeer. Ik heb daar een kudde proefdieren (konijnen) heb zitten ,die ik als vrijwilliger verzorg. Om de dag moet ik daar wezen om die beesten te verschonen en ze van water en voer te voorzien. Het zijn er in totaal twee honderd, verdeeld over vijftig hokken (van 4 konijnen dus). Het zijn leuke beestjes; sommige leren je op den duur kennen , dan geven ze van die kleine liefdevolle beetjes in je arm.. Ik kàn gaan fietsen naar de universiteit. Maar toen ik van huis wegging leek het erop dat het weer zou gaan regenen dus ik besloot toch maar niet met de fiets te gaan, want die konijnen houden er  niet van als ik zeiknat bij die hokken aankom …. dan worden ze juist een beetje agressief. Dus pak ik de metro in de richting van de Kralingse Zoom. Van daar loop ik  naar naar de Erasmus Universiteit.
Bij Kralingse Zoom is een zaak waar ze konijnenvoer verkopen en ze hebben daar ook korreltjes voor in die hokken…..dat heb ik allemaal nodig en ….  't Is daar nog voordelig ook. Ik krijg duizend euro budget per maand en in ik moet zeggen dat ik er uitstekend mee uitkom. Gemiddeld verdien ik per maand 25 euro aan dit vrijwilligerswerk. 
Je moet niet al te fijngevoelig zijn met dit werk, want je hebt hier te maken met proefdieren ( voor de blindedarm-afdeling) en de ene dag hebben ze hier op de Universiteit géén beest nodig en de andere dag hebben ze er misschien wel vèèrtig nodig en wie weet zitten daar wel jouw lievelingsbeestjes bij ……. waarmee je de dag tevoren nog lekker heb zitten kroelen. Dat kan zomaar gebeuren.
Ik hoef godzijdank niet voor aanvulling te zorgen voor gebruikte dieren. Ik ken die persoon wel die dat doet maar ik kom hem vrijwel nooit tegen. Ik weet dat die man naar het Kralingse Bos gaat en daar met gifpijltjes konijntjes verdoofd ….. vervolgens legt hij alle verdoofde beestjes in zijn afsluitbare bakfiets. Meestal haalt die kerel precies de hoeveelheid konijn uit het Bos die nodig is. Ik weet dat hij altijd ’s morgens vroeg bij de Universiteit komt en dan zorg ik mooi dat ik er niet ben. Als ik dan ’s middag kom, lijkt het net alsof de situatie vergeleken met de dag ervoor onveranderd is. Lijkt … want ik zie natuurlijk wel verschillen.

Je lievelingsbeestje mis je natuurlijk gelijk. Alleen ... het merkwaardige is dat een nieuwe lieveling altijd weer gauw gevonden is ... vandaag bijvoorbeeld had ik echt geluk, ik had er gelijk weer een … een vrouwtje met een lief hagelwit vachtje. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten